Skyactiv-X, de toekomst van de verbrandingsmotor

Skyactive-X

Skyactiv-X is de nieuwe revolutionaire benzinemotor van Mazda. Met deze motortechniek worden de voordelen van een benzine- en dieselmotor gecombineerd. Deze motor zal worden geintroduceerd in de nieuwe Mazda3 en de nieuwe Mazda CX-30.

Krachtige prestaties, zuinig verbruik

De Skyactiv-X benzinemotor combineert de beste eigenschappen van een benzine- en een dieselmotor. Hierdoor heeft hij een verrassend hoog vermogen, de kracht van een diesel en een gaspedaal dat nauw luistert naar zijn bestuurder. Ideaal voor wie van sportief rijden houdt en niet geheel onbelangrijk: de Skyactiv-X motor is veel zuiniger.

Een anders soort ontsteking

Het hoge vermogen, de kracht en het responsieve rijgedrag heeft de Skyactiv-X motor te danken aan de Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Hiermee is Skyactiv-X de eerste benzinemotor die werkt op de basis van de efficiënte compressieontsteking van een diesel.

Mazda gebruikt hierbij een mengsel van weinig brandstof en veel lucht. De vonkontsteking van de bougie zorgt voor een kleine explosie rondom de elektrode van de bougie in plaats van een grote vlam waarbij veel energie wordt verspeeld. Na deze kleine explosie rond de bougie loopt de druk en temperatuur nog verder op waardoor de compressieontsteking zoals bij een diesel er voor zorgt dat het brandstofmengsel in een grote explosie ontbrandt. Rijden in lage toerentallen kan het brandstofverbruik zelfs tot wel 30% verminderen.

Waarom Skyactiv-X

Onder de noemer ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ doet Mazda er alles aan om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Een onderdeel daarvan is met de Skyactiv-X benzinemotor. Dit heeft alles te maken met de ‘well-to-wheel’ perspectief, waarbij niet alleen wordt gekeken naar de uitstoot van de auto als hij op de weg is, maar naar de gehele levenscyclus, van productie tot recycling.